Agak kasaristic bahasa yg patik gunakan.Mohon ampun maaf dr smua pihak yg membaca entri nih,kalau ada yg kurang senang.Huhu~Berbaur ketidakpuasan hati terhadap mutu dan keunggulan yg ditunjukkan oleh syarikat telekomunikasi tersebut..maka pada pagi yg kening hening ni, patik ingin meluahkan apa yg terbuku dalam ati.
Pada permulaan melanggan broadband ni, hati mmg tertawan.Bulan ke2, ok lagi..Masuk bulan ketiga...hampeh.Bermulalah episod ngeri patik bersama Selkom berukband.D mana2 patik p, patik akan menerima layanan 3G Line yg ibarat acuh xacuh.huhu~(Ngam ka BM patik ni?). Bukan niat patik mahu memburukkan imej Syarikat tersebut, ini cuma luahan... jauh dr dasar lubuk ati patik yg sekadar di pinggiran ni.
Patik telah bbrapa kali menghubungi kastemer serbis dan patik akan menerima jawaban yg sama.
'Kami sedang dlm proses menaiktaraf service agar Puan boleh menikmati service yg lebih baik pada masa akan datang. Puan juga boleh upgrade Celcom Broadband Puan di cawangan yg terdekat."
Bikin abes prepaid patik sja celcom ni.Semalam, secara rasminya patik telah menterminatekan selkom broadband.Maka dengan itu, bermulahlah juga sesi pembelajaran kita pada hari ini, iaitu Prosedur Menamatkan Langganan Celcom Broadband:
1)Tuan Hamba harussss mengisi Termination Form yg disediakan d kaunter.Pastu, akak Celcom tu akan bagi nombor giliran.Dudukla dengan sopan smbil menunggu giliran.Dabel cek form yg telah di isi.Pastikan Nama, ic number dan no telefon(broadband)tuan hamba betul.No telefon ni, boleh check di bill, k.
2) Sediakan jantung yg kuat untuk berhadapan dengan ekzekutip yg btugas time tu.Apabila giliran telah sampai, jalan laju sket ke kaunter yg berkenaan.Jgn terkedek2, jalan lengang2 kangkung plak.Pastu si petugas akan key-in data, berdasarkan form yg tuan hamba telah isi tadi tu.Pastu petugas akan suh tuan hamba tekan bbrapa button d skrin taj skrin btul2 tepi kaunter.Pastikan tuan hamba tanya dan tengok, apa tujuan anda d suruh melakukan perkara tersebut.(Harusss ada rasa was2 dan berhati2...lebih2 yg melibatkan hal camni)..
Ptugas akan check jika ada bill yg tertunggak..Mcm patik, mmg ada bill tertunggak, jd xperlu buat kecoh d sana.huhu~Monthly, patik kena bayar RM68.
Patik : Aik?Kenapa pla bill tetiba jd RM70 ni?!! (Engine tgh panazz)
Petugas : Puan lambat bayar.Sepatutnya, Puan harus menjelaskan pembayaran sebelum 1Januari 2011.
Patik : Owh~ba (buat2 muka slmba, pdhal malu btl patik masa tu)
Petugas: Puan kena bayar RM70 plus rm50.
Patik: Cas apa lagi 50renget tu?
Petugas: Painlty sbb Puan belum habis kontrak.Kontrak Puan akan tamat pada 13Mac2011.
Patik: Hek eh..cmana pula ada kontrak2 ni.Masa apply dlu, mmg xda kontrak la Encik.Silap mungkin tu taw.Cuba dabel cek.
Petugas: Ada.Puan ada sign masa apply dulu.
Patik : ~~~(Terdiam sambil flash back keadaan masa apply broadband tahun lalu.Cheh!Baru ingat, tauke tu ada bagi 2keping kertas yg panjang, tulisan kecik..akibat malas mo baca,..patik sign saja.Ni la akibatnya suka2 sign dokumen tanpa baca terlebih dahulu.Dlam nada geram dan sabar, patik meyambung perbualan).Owh yakah.Yg saya tahu, kalau belum abis kontrak, bule ba kan sya kasi balik modem.?Xpyh byr apa2.
Petugas: Maaf Puan, kami xboleh terima Modem selepas 7hari pengunaan.
Patik: Astaga~Jd cmanala tu.?Apa beza ada kontrak dan xda kontrak kalau gitu?
Petugas: Kalau Puan langgan dgn kontrak, Puan bayar murah dalam tempoh tertentu.Dan seperti sekarang ni, Puan langgar kontrak, kenala bayar penalty, baru boleh terminate.
Patik: Sepanjang saya gunakan brodband ni, sya bayar sama juga ba.RM68.Mana da murah.Kadang2 lebih lagi drp RM68 sya tpksa byr.Sama saja la tu ada kontrak dan xda kontrak.
Petugas: Puan jadi atau xterminate ni?(Ubah topik)
Patik: Jadilah ba.Sya suda apply Meksis Broadband.
Petugas: Puan bayar di kiosk ya.Lepastu p sini utk pengesahan.
Patik : (Mcm mo mengamuk seja timetu...trus ke kiosk dalam tu.dan bayar)
3) Selepas membuat pembayaran, bawa resit tu ke kaunter tempat berdebat td.Petugas akan membuat pengesahan dan tuan hamba boleh balik rumah.Jangan lupa singgah kedai runcit, beli chocki2 utk diri sendiri.
Petugas : Saya cdangkan Puan jual modem ni.Sbb harga modem ni mahal.RM150.Ataupun puan simpan utk kegunaan Puan nanti.
Patik : TP, modem ni cuma bole pakai utk Celcom saja la kan?
Petugas: Ya Puan, utk celcom sahaja.
Patik: (Monolog: Pui !Jgn harap patik mo ambil selkom berukban lagi)Em ok la.Tq
Petugas: Trima Kasih Puan.
MORAL OF THE STORY :Lu pikir la sendiri!!
3 comments:
haahaha baru ja aku mau beli maxis bu..namun kemalasan diri melanda+ gedix2 mau jg cepat2 on digi pun antam sajala...hahahhaa...mmg gini time aku apply %^&**band ni ..sian bdk tu aku antam...siap aku ckp klo x bgs line ni sy ambl blikduit sy ..sy igt muka ko tu...da saksi jg dgr ko ckp line bgs...awazz...kakakakaa skill tu ba...kakakaka mcm kuat aaaa
ulasan yang cukup bernas.. patik pun tersa nak terminat jugak! nak terminet kena denda lagi!! nasib baik tidak kena sula!! hahaha..
eza-haha~ko memang ba meng.begitula lau org lahir bulan 5.kuat, mcm kuat harimau tu.Aku d putatan, opis, tuaran, sipitang..smua full line ni.Laju lagi.xpayah kita tunggu buffering yg sama lau buka youtube.
Mus- hahahaha~sula.bahaya tu.kalau sula la dendanya, em confirm xda org yg mo terminate.Yg belum apply, tentu xmo apply.huhu~
Catat Ulasan