Click and Donate

Julai 31, 2012

[ FW : Ladang Genting ]





[ FW ] Kampung Sukau, Kinabatangan

Lokaliti seterusnya...Sukau..Sebelum tu, sempat singgah di Pekan Kinabatangan...tp malasla pula mo turun bas. Nampak Dauz turun dari bas yg satu lagi..Yan minta blnja ice-cream..Akupun minta blanja...Xmalu kan?..haha~Xpa, bila lagi mo merasa duit PTPTN kawan. Inila masanya =) Tq Dauz


Sebelum tu, aku cerita sikit la. Pada singkapan batuan ini, adalah daripada Formasi Labang fasies karbonat. Formasi Labang pada singkapan ini adalah dari jenis fasies karbonat .Ianya dibina daripada rangka-rangka haiwan marin di laut cetek seperti coral.Fosil seperti Lepidocyclina dapat dilihat dengan mudah. Sisa organisma yang mati dan terendap bersama batuan yang membentuk batuan sedimen yang berfosil.

Scleractinia

Lepidocyclina  
Ni lah tempat tu.Bayangkan...batuan ni terbina hanya daripada rangka2 fosil.Hebat kan??
Ok cukup...mo info yg lebih detil...carila sendiri ya =)

Julai 19, 2012

[ FW ] Jalan Perimeter, Sandakan



Pantang bas tekan break, bergerak perlahan atau berhenti di tepi jalan. Masing2 tersedar dr tidur,capai topi dan trus pakai, ambil board,pen,camera, tukul, hand lens dan kompas.Padahal, berhenti utk turun p makan atau tandas saja pun.Lucu betulla.Tp mmg xda siapa dapat sangkal fakta ni, naik bas...tidur.Penat ba

Keropok Tasen lagi


Quartz pelbagai saiz yg belum mengalami proses pembatuan.


[ FW ] Taman Melrose, Sandakan

Budak2 Geology, di mana2pun, Warung Pak Janggut Putih jugakla jd pilihan.Kepsi dan Geologi mmg sukar dipisahkan.Misi mencari kepsi bermula setelah bas diberhentikan di hadapan masjid lama pekan Sandakan. Mcm tourist abisla budak2 batu smua nih. 
Dan kami jugala yg mengotorkan lantai warung pakcik janggut putih ni dengan mengangkut tanah, pasir, batu2 kecik dan mungkin juga pelbagai jenis taik yg mungkin melekat d kasut.Mungkin~

Lapar2pun, masih berdaya utk bergaya dpn signboard Warung Pakcik Janggut Putih

Tengah2 roundabout pun jadi. Kalau d daerah sendiri, xda nya mo bgmbar tgh2 rnbt gini.

Bas....oldskul

Mall di Sandakan
Makanan ruji masa fldwrk...Muak... asyik mkn kepsi sja.Pokai
Dr masjid

Kasut "Sofian" yg berjasa. Kasut yg murah, selesa dan tahan lasak.Cepat kering.Boleh basuh hari-hari.Harga xsmpipun RM8 sepasang. Generasi baru kepada Adidas Kampung.Adidas kampung xbest, ada tali2. Yg ni best, sarung saja..zapp..trus boleh ke lapangan.

Lagi bangunan lama di Sandakan

Selepas mengenyangkan perut dan menunaikan kewajipan, kembali menjalankan tugasan berpanas di bawah terik mentari.Hanya bbrapa gambar yg aku sertakan untuk tidak memanjakan para junior.



Riak

Dr atas
Cayalah pakcik ni.. Ada gym sendiri

Julai 18, 2012

[ FW ] Jalan Sibuga, Sandakan

Bukti2 bahawa  suatu ketika dahulu, kawasan ini merupakan kawasan endapan paya tepi pantai.Buktinya dengan penemuan fossil2.

Kami


Fossileferus


Fosil Turritella

Julai 17, 2012

[ FW ]Kg Bukhara, Sandakan

Harini, kena gerak kul 8am. Sempat bkfast d bilik, tp knapa la pula aku boleh lupa bwa cawan.Terpaksa gunakan daya kreativiti, guna botol mineral utk bancuh vico calcium 3in1. Good~



Sempat draft report dan charge hp, smtara menunggu kawan2 lain siap bersiap.

Di sinilah aku tidur utk 2 malam. Xda bantal.Kalau adapun, aku mmg xmau.Cnfm banyak "peta"

My Fav keropok.."Tasen". Keropok yg harganya berubah mengikut lokasi ni, menjadi kegemaran aku dan bf.Dr zaman muda2 smpilah skarang. Local punya keropok.hihi~
Di mana2 saja, mesti cari keropok Tasen.Kalau xda, keropok Abangku, Ring Keju. Nyum~nyum

Satu benda yg selalu terngiang2 d telinga sepanjang fldtrip ni adalah iklan Keropok Mony. Kya punya pasal la ni.Dengan itu, aku berusaha la tanya member dan tanya makcik Gugul.Owh~rupanya Keropok Mony ni ada dlm kabinet dapur aku.Hahahaa~

♪♫♫♪
Rangup setiap kali, Keropok Mony 
Hidang petang pagi, Keropok Mony 
Rasa yang menawan, Keropok Mony 
Untuk keluarga dan kawan, Keropok Mony 
♪♫♫♪

SPL Sandakan. Buyuk dorang ni.UMS KK, bida.
Jgn xpercaya,Lokaliti kali ni, d Tanah Perkuburan Islam
Perjalanan jauh.Melalui tepi2 rumah orang.Xtahu mo kategorikan rumah setinggan atau pun apa. Sempat lagi cakap bisik2 sma c Akmal, "Kami Imigresen !"...haha~cnfm lari lintang pukang, mana2 yg terasa tu.Pendatang tanpa izin.
Al-Fatihah ( Alan Nink-Nink sdg baca Fatihah utk Arwah)

 Pada singkapan ni, ianya merupakan sempatan antara Formasi Sandakan (batuan sedimen)  dan juga Fasies Volkanik. Sejarah pembentukannya bermula apabila terjadinya aktiviti volkanisme. Bila aktiviti tersebut terhenti, maka berlakulah proses pengendapan oleh Formasi Sandakan. 

*Cukup, xboleh lebih2 bagi info.Nnti junior jadi malas, xberusaha sendiri.hahahaha~*

[ FW ] Formasi Kulapis

28 June 2012, Jam 5.00 petang, kami tiba di lokaliti ke-2. Formasi Kulapis yang terletak Ladang Batu Sapi. 


Terdapat garisan-garisan menghala ke satu arah. Inilah buktinya pergerakan arus air pasa suatu masa dahulu.

Mr Bill & Mr Aminu dr Universiti Brunei sdg memberikan penerangan berhubung dengan teori pembentukan batuan.

Aku amik gambar dorang dr atas singkapan batuan tu


Nampak x, lapisan senget2 tu? Dulu, ianya dalam keadaan mendatar, dan jadi senegt mcm tu akibat dr cangaan plat tektonik.

Batuan sedimen dalam formasi kulapis. Formasi kulapis ini menindih mélange atau dahulu lebih dikenali sebagai Formasi Garinono.Selanglapis antara batu lumpur dan batu pasir.Batu pasir bersaiz kasar dsan berwarna merah.Semasa ianya mengalampi proses sedimentation,ada iron yang mengalami pengoksidaan dan tersimen bersama.Sekitaran pengendapannya adalah sekitar laut cetek.

Singgah tapau makanan di sini.
Nasi goreng kampung yg siap digoreng, ambil masa lebih kurang stengah jam.Tu pun siap stelah aku p sendiri kaunter dapur, tanya dah siap atau belum. Sumpah xmo p kedai makan tu lagi.Org sabah cakap, 'tuyu'.
.      

cLick IkLan uTk kEtErAnGaN LanJuT

Isi Mengandung

anak buah (1) anniversary (1) artis (4) cuti (8) e (1) eksaited (10) family (2) fieldtrip (6) gaduh (3) geology (4) gosok (1) honeymoon (1) ikan (1) ilusi (1) isteri (5) jawatan kosong (2) kemalangan (3) kereta (3) laporan (1) laptop (1) Lawak (4) midterm (1) Movie (2) nikon (1) pasar (1) perkahwinan (3) pinjaman (2) pregnant (6) PTPTN (1) puasa (1) resipi (1) sabah (1) solat (1) UMS (5)