Donation

April 13, 2012

Hobby baru

......Hobby menggumpul duit......

Seronoknya dapat kembali kepada sifat dan tabiat baik masa jd budak sekolah dulu.Menabung.Alhamdulillah, bila aku tanamkan kebencian kepada duit siling dan duit kertas RM1 yg akan memenuhi dompet dan laci kereta,, akhirnya perangai pelik itu membuahkan hasil.Tp, ambil masa juga la mo penuhkan tabung tu.



Cuti prtngahan semester ni, aku penuhi dgn segala aktiviti mengfive S kan rumah dan update nota2 kuliah.Jumpa pula buku2 bank yg sdh lama xupdate.Salah satunya buku Amanah Saham Wawasan 2020. Last skali duit dimasukkan, berjumlah RM100 pada 21/09/1996..Wah?! Lama gila uda ni.Dgn duit tabung, ku kumpulkan kesmuanya tmsuk duit2 kertas RM1, cukup juga RM300.Alhamdulillah.Malas p jauh2, aku p pejabat pos Tg Aru, dkt ngan rumah aku.Bbaris pnyalah panjang.Uda smpi giliran, aku keluarkan duit RM1, yg ku siap ikat berjumlah RM50.Duit syiling smuanya ada RM250.Pun aku asingkan dlm plastik2 kecik yg setiap satu plastik bernilai RM50 juga.Weh semangat aku letak di kaunter pejabat pos.Dgn muka yg confident lg tu.

Skali akak pejabat pos tu cakap ;-

"Alah Dik, minta maaf, kami xdapat terima duit siling sbb mau kira lagi kan.Banyak tu"

Hampanya aku masa tu.Tp utk tidak mensia-siakan masa 1 jam berbaris tad, aku kluarkanla duit2 kertas yg ada dalam dompet.

"Owh yakah.Tp suda saya kira ni"
"Ia Dik, tp kami kena kira balik juga tu"
"Ow, ba kalau gitu, saya simpan RM100 saja la, boleh?"
"Boleh"

Lantas proses mengedit borang simpan duit dilakukan.Dlm masa yg sama, malu juga aku.kekeke~berat ba tu bawa duit siling RM250(10sen,20sen dan 50sen)  dlm beg sekolah.Tp xpa, puas juga hati dapat simpan duit.

Terima kasih En Hubby kerana selalu nasihat "simpanla duit tu" sbb aku ni mmg boros berbelanja.Ngehehehe~Mulai harini, aku nekad untuk berjimat.Xda lagi mo jalan2 after class, xda joli2 lagi.Nanti sudah kerja, ada duit sendiri baru joli2.Skangni mengharapkan duit PTPTN dan biasiswa HBY saja.Kena berjimat cermat.Mesti boleh! InsyaALLAH


1 comments:

Donate

Isi Mengandung

anak buah (1) anniversary (1) artis (4) cuti (8) e (1) eksaited (10) family (2) fieldtrip (6) gaduh (3) geology (4) gosok (1) honeymoon (1) ikan (1) ilusi (1) isteri (5) jawatan kosong (2) kemalangan (3) kereta (3) laporan (1) laptop (1) Lawak (4) midterm (1) Movie (2) nikon (1) pasar (1) perkahwinan (3) pinjaman (2) pregnant (6) PTPTN (1) puasa (1) resipi (1) sabah (1) solat (1) UMS (5)