Donation

Oktober 08, 2012

Berapa biji guli dalam congkak duit 10sen?

Mmg xda kerja lain.Selepas mata pening tgk mikroskop sbb kna kira sebijik2 dan asingkan butiran mineral dalam sampel batuan yang ada..aku mulakanlah kerja pelik2.xtahu la knapa rasa curious berada pada tahap tertinggi dalam diri aku.Ingat lagi masa zaman skolah dulu, ada member pernah cakap.
"Ko ni, jgnla buat mcm tu.Pelik.Nnti org cakap ko ni gila la pula"
Xla aku peduli apa yg dia cakap.Suka hati aku la.Aku xtahu, sbb tu aku cari jalan supaya aku tahu benda2 yg aku xtahu.ehehe~

Korang pernah ka kira berapa bilangan guli dalam congkak yang ada pada duir 10sen yg lama tu?Aku sudah kira dengan bantuan mikroskop elektron di lab Paleontologi, UMS 2 minggu lepas.Dan ni la hasilnya.

Pasir pun mau di kira.Di bawah mikroskop, butiran pasir ni sangatla besat

Semuanya 47 biji







47 biji saja?biar betul ni.
Mari kita belajar matematik.
kalau 47 biji guli diagihkan sama-rata pada 14 lubang, berapakah bilangan guli yang ada dalam setiap lubang??Kira.......

Setahu akulah kan, dlu masa kecik2, arwah moyang selalu celen cicit2 dia main congkak.Selalau arwah moyang isi 7 biji guli untuk setiap lubang.Maknanya, jumlah guli secara keseluruhannya adalah 98 biji.
Kan?????
Mungkin ada kesilapan semasa aku sedang mengira.Manala tau ada bilangan guli yg aku xdapat kira sbb duit tu sudah terhakis.
Sedang menunggu kalau ada siapa2 yg dapat bagi jumlah guli yg tepat dalam congkak 10sen ni.
=)

0 comments:

Donate

Isi Mengandung

anak buah (1) anniversary (1) artis (4) cuti (8) e (1) eksaited (10) family (2) fieldtrip (6) gaduh (3) geology (4) gosok (1) honeymoon (1) ikan (1) ilusi (1) isteri (5) jawatan kosong (2) kemalangan (3) kereta (3) laporan (1) laptop (1) Lawak (4) midterm (1) Movie (2) nikon (1) pasar (1) perkahwinan (3) pinjaman (2) pregnant (6) PTPTN (1) puasa (1) resipi (1) sabah (1) solat (1) UMS (5)