Donation

September 06, 2012

Hantu atau cuma ilusi?


Makhluk halus mmg wujud.Terpulangla kepada kamu untuk mmpercayainya ataupun sebaliknya. 
Ada juga yg cakap

"Owhh~ ko ni kuat betul berimaginasi, padahal benda tu xda pun,ko mmg saja mengada-adakan benda yg xda.Aku xnampakpun tu sebagai makhluk ka apa."

Suka hatimu la mo cakap apa.

Gambar ni aku xsngaja ambil semasa sedang test2 kamera kompek aku. Hairan kenapa kadang2 gambar cantik, kadang2 tidak.Jd memandai2la aku p tukar2 setting dalam kamera ni.Tu lah kerja aku bila xda benda lain mo di buat. Aku balik kampung selama 4 hari, sbb En Hubby p Tenom dgn kwan2 dia.Ada 4x4 offroad ntah apa2 ntah.Akupun xtau apa benda tu smua.Daripada sorang2 tinggal di rumah kami tu, ada baiknya aku balik kampung. Ada juga mama, bapa dan adik bongsu aku di rumah tu.xla bosan.

Berbalik kepada cerita gambar di atas..Sebelum rumah ni dibangunkan dalam tahun 1992 (Masa tu, aku baru Darjah 2), di tapak ni, ada kubur budak2 betul2 di dinding bilik mama bapa aku.(Di tingkap kawsan gelap yg aku bulatkan tu).Dan sebelum pembinaan rumah ni juga, kawasan sekitar adalah deretan rumah sewa milik moyang aku. Hajah Hafsah Bin Hj Zainal.Mmg banyak la.Lebih daripada 30 buah rasanya.Kubur budak kecik tu telahpun dipindahkan ke belakang rumah kami ni, ditempatkan sekali bersama kubur2 lama yang lain. Menurut moyang, kubur2 tu adalah kubur Syeikh2 Islam.Masa aku masih kecik, selalu juga aku main di sana .Nisannya adalah batu yg ditegakkan dan sempadan kubur pula disusun batu2 mengelilingi tiap kubur tu.

Aku ingat lagi masa raya 2001, arwah moyang yang tinggal sebelah rumah ni saja, datang.Lepastu dia tunduk.Agak lama juga la.Lepas tu, dia tanya mama /kakak aku yg duduk berhampiran dia masa tu.
"Siapa yang panjang rambut, sama mukanya putih tadi tu?"
Sambil dia tgk pintu utama kami.
Malam pula tu.Siapala xmeremang bila diajukan soalan mcm tu.

Rumah kami ni,mmg lama xda org tinggal.Kami semua tinggal di tuaran, sbb mama dan bapa bertugas di tuaran dan kk sejak 1997.Kami semuapun sekolah di tuaran dan kk.Kami cuma akaj balik bila menjelangnya hari raya atau bila mama dan bapa p kebun buah kami di Bukau, Beaufort.Baru saja tahun 2009, mama dan bapa balik dan menghuni balik kediaman kami ni sejak dorang dapat transfer ke kampung halaman.Bayangkan berapa lama rumah tu kosong.

.......banyak lagi yg aku mo cerita, tp malasla pula mo menaip.Lain kali lah ......

0 comments:

Donate

Isi Mengandung

anak buah (1) anniversary (1) artis (4) cuti (8) e (1) eksaited (10) family (2) fieldtrip (6) gaduh (3) geology (4) gosok (1) honeymoon (1) ikan (1) ilusi (1) isteri (5) jawatan kosong (2) kemalangan (3) kereta (3) laporan (1) laptop (1) Lawak (4) midterm (1) Movie (2) nikon (1) pasar (1) perkahwinan (3) pinjaman (2) pregnant (6) PTPTN (1) puasa (1) resipi (1) sabah (1) solat (1) UMS (5)