Click and Donate

Februari 10, 2012

Husband & Wife Day

.....14 February......

 "Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan, dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggung jawabnya". (Surah Al-Isra : 36) 

sah2 la ramai sangat yg mo sambut.Terutamanya pasangan yg bercinta, kalau yg dah kawen ni, xsambut sangatpun.Aku lg sedih, sejak cple ngan husband ni, xpernahpun sambut Valentine.Pelik juga masa tu, Bf aku ni dr spesis apa smpi xmo smbt valentine.xromantic langsung.At leaste bagi la coklat ka..bunga xmo la.xsuka sangat bunga2 ni.Tp stelah dijelaskan kenapa dan mengapa, dan disertakan bukti, Masya-Allah~...aku sudah terpesong rupanya.Tq En Boyfriend (masatu la), kerana mengambil langkah bijak membimbing aku,  wlaupun masatu lum sah suami isteri lagi.huhu~

Mmg xperlupun hari2 tertentu meraikan hari kasih sayang ni.Knapa?Hari2 lain, xsayang kah?..Tapi, kalau ada satu hari utk menghargainya, apa salahnya.Mcm birthday,kita sambut kan?Kenapa?Lu pikir la sendiri la.Tp mestila kena pada tempatnya.Aspek utama yang dilihat adalah dari sudut pandangan Agama yang dianuti. Valentine ni, bukan sejarah agama Islam.Bagi korang yg bukan beragama islam, it's up to you la.Entri dibuat sekadar untuk saling mengingatkan kepada sahabat2 Islamku kerana ini adalah tuntutan agama ;) #jangan mengencangjho#

Aku Like sangat2 cadangan  MB Kelantan , Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang mencadangakan agar sambutan Hari Valentine digantikan dengan sambutan Hari Suami Isteri oleh umat Islam.So maknanya, yg sah saja la dapat sambut.Yg xsah tu (Belum nikah), p la nikah, baru blh sambut.Haha~





Sejarah Valentine's Day
Terdapat pelbagai sumber yang berbeza-beza menceritakan tentang asal-usul Hari Valentine. Yang nyata, tidak satu pun memberi kebaikan kepada kita sebagai umat Islam dan hamba kepada Maha Pencipta. Sedarkah kita, salah satu sebab kewujudan Hari Valentine ini adalah kerana kejatuhan kerajaan Islam di Sepanyol pada tarikh tersebut. Manakala orang yang menjadi dalang kepada kekalahan itu adalah seorang paderi Kristian, Saint Valentine. Lalu, 14 Februari 1492 dinamakan Hari Valentine dan  dianggap sebagai hari kasih sayang kerana Islam dianggap sebagai agama yang zalim. Bukankah dengan menyambutnya, kita sendiri menghina agama kita yang suci? Kejinya jika kita begitu!
Antara sejarah yang lain pula menyebut, Hari Valentine diambil daripada nama paderi Saint Valentine atas kesungguhannya mempertahankan hak para tentera di zaman pemerintahan Claudius II untuk berkahwin. Ini kerana, semasa Claudius II memerintah kerajaan Rom, beliau menghalang tentera-tentera Rom untuk berkahwin kerana pada pendapat beliau, mereka akan lebih kuat dan tabah untuk berperang jika masih bujang. Namun secara senyap, Saint Valentine telah melakukan upacara pernikahan dan ini mendatangkan kemarahan Claudius II. Lalu, paderi itu dihukum gantung pada 14 Februari 269 Masihi.
Sumber : iluvislam


0 comments:

cLick IkLan uTk kEtErAnGaN LanJuT

Isi Mengandung

anak buah (1) anniversary (1) artis (4) cuti (8) e (1) eksaited (10) family (2) fieldtrip (6) gaduh (3) geology (4) gosok (1) honeymoon (1) ikan (1) ilusi (1) isteri (5) jawatan kosong (2) kemalangan (3) kereta (3) laporan (1) laptop (1) Lawak (4) midterm (1) Movie (2) nikon (1) pasar (1) perkahwinan (3) pinjaman (2) pregnant (6) PTPTN (1) puasa (1) resipi (1) sabah (1) solat (1) UMS (5)